Born in Rancagua, in 1989.

Visual artist and writer, Bachelor of Art from the Universidad de Chile, Master of Arts from the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), and Postgraduate Research Fellow at the Ministry of Foreign Affairs of Mexico.

As a visual artist, his work has been exhibited in spaces such as Galería Metropolitana, Centro Cultural Las Condes, Museo de Artes Visuales and the Museo de Arte Contemporáneo in Chile, as well as in Mexico, Guatemala, the United States, Italy, Estonia and Japan. His work is part of public and private collections in Latin America and Europe, including the Colección MAC of the Museo de Arte Contemporáneo (Chile), and the Luciano Benetton Collection (Italy).

He has been featured in contemporary art publications, such as Astrónomos Sin Estrellas by the critic Guillermo Machuca (2018), Sub30 (2014), book that compiled the works of 60 Chilean young artists, and Ojo Andino Chile (2015), publication by Luciano Benetton that gathered over 170 pieces by Chilean artists.

In 2018 he published the book De la Tierra al Cielo. Arte, cultura japonesa y escenas locales with Ediciones Filacteria (Santiago), in which he presents his theses about the influence of anime presented on open television on Chilean contemporary art. His texts on studies of Latin American artistic scenes and on Japanese animation and culture have been published in various digital magazines, catalogues and written press in Chile.

Wladymir Bernechea lives and works in Santiago.

Nace en Rancagua, en 1989.

Artista visual y escritor, Licenciado en Arte por la Universidad de Chile, Magíster en Artes por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), y becario de Investigaciones de Posgrado en la Secretaría de Relaciones Exteriores de México.

Como artista visual, ha sido expuesta en espacios como Galería Metropolitana, Centro Cultural Las Condes, Museo de Artes Visuales y Museo de Arte Contemporáneo en Chile, además de México, Guatemala, Estados Unidos, Italia, Estonia y Japón. Su obra es parte de colecciones públicas y privadas en América Latina y Europa, incluyendo Colección MAC del Museo de Arte Contemporáneo (Chile), y Colección Luciano Benetton (Italia).

Ha sido destacado en publicaciones de arte contemporáneo, como Astrónomos Sin Estrellas del crítico Guillermo Machuca (2018), Sub30 (2014), libro que reunió obras de 60 jóvenes artistas chilenos, y Ojo Andino Chile (2015), publicación de Luciano Benetton que agrupó 170 obras de artistas chilenos.

En 2018 publicó el libro De la Tierra al Cielo. Arte, cultura japonesa y escenas locales junto a Ediciones Filacteria (Santiago), en el que plantea sus tesis acerca de la influencia del animé presentado en la televisión abierta sobre el arte contemporáneo chileno. Sus textos sobre estudios de escenas artísticas latinoamericanas y sobre animación y cultura japonesa han sido publicados en diversas revistas digitales, catálogos y prensa escrita en Chile.

Wladymir Bernechea vive y trabaja en Santiago.

His body of work, mainly oil on canvas, is oriented towards two divergent slopes: the representation of architectures and geometric shapes that are implanted in the landscape; and the representation of ethereal human figures that border on the ghostly, as if they were memories of a place that no longer exists. Both lines come together in the creation of a solitary and empty imaginary, where there can only be the line of the horizon that divides the sky and the earth. His references are found in modernist architecture and sculptural movements of the 1970s and 1980s, as well as in the Japanese pop imagery present in his characters.

Su cuerpo de obra, trabajado en el óleo sobre tela, se orienta hacia dos vertientes divergentes entre sí: por una parte, la representación de arquitecturas y formas geométricas que se ven implantadas en el paisaje; y por otra, la representación de figuras humanas que, en lo etéreo, lindan con lo fantasmal, como si fuesen recuerdos de un lugar que ya no existe. Ambas líneas confluyen en la creación de un imaginario solitario y vacío, en donde sólo puede existir la línea del horizonte que divide al cielo y la tierra. Sus referentes se encuentran en la arquitectura modernista y los desplazamientos escultóricos de las décadas de 1970 y 1980, así como también en la imaginería pop japonesa presente en sus personajes.