Born in Santiago, Chile, in 1980. 

Cecilia Avendaño graduated from Universidad de Chile with a Bachelor’s Degree in Visual Arts and a mention in Photography. Her work has been exhibited since 2002 in numerous solo and group shows in Chile and abroad. Some selected exhibitions include her solo shows at Animal Gallery’s Sala Cero and at the MPV Room at Chile’s National Museum of Fine Arts, as well as her participation in the BAC! Festival at Barcelona’s MACBA, the Universidad de Chile Contemporary Art Museum, the Centro Cultural Borges in Buenos Aires, Argentina, the Santa Cruz Art Biennial in Bolivia, as well as diverse participations in both national and international contemporary art fairs.

She has been awarded grants from the National Fund for Arts and Culture Development on three occasions, and has been selected to represent Chile at Photo Week in Washington DC, USA, and at the Korea Foundation’s Photography and Identity Exhibition in Seoul, Korea. She also obtained second place at the XXI Century Artists Contest, held by Universidad Catolica de Chile and Banco Santander.

Her most recent work consists of photography-based digital post-production operations in which she deconstructs images in order to then compose new portraits that combine elements from different models, thus operating under the notion of the construction of identity.

She currently lives and works in Santiago, Chile

Nació en Santiago de Chile en 1980. 

Cecilia Avendaño, Licenciada en Artes Visuales con mención Fotografía de la Universidad de Chile. Su trabajo ha sido exhibido desde el año 2002 en numerosas exposiciones colectivas e individuales en Chile y el extranjero. Destacan sus muestras individuales en la Sala Cero de la Galería Animal y en la Sala MPV del Museo Nacional de Bellas Artes, así como también sus participaciones en el Festival BAC! en el MACBA de Barcelona, en el Museo de Arte Contemporáneo de la Universidad de Chile, en el Centro Cultural Borges de Buenos Aires, Argentina, en la Bienal internacional de arte en Santa Cruz, Bolivia, además de diversas participaciones en ferias nacionales e internacionales de Arte Contemporáneo.

Ha sido premiada en tres ocasiones por el Fondo Nacional del Desarrollo Cultural y las Artes, también fue seleccionada para representar a Chile en Foto Week en Washington DC, EEUU y en la exposición de Fotografía e Identidad de la Fundación Corea en Seúl, Corea. Junto con lo anterior, obtuvo el segundo lugar en el concurso “Artistas del Siglo XXI” patrocinado por la Universidad Católica de Chile y el Banco Santander.


Sus obras más recientes consisten en trabajos de post producción de fotografía digital, consistente en descomponer imágenes que posteriormente manipula para crear nuevos retratos que mezclan elementos provenientes de diferentes modelos, operando así bajo el concepto de construcción de identidad.

Actualmente vive y trabaja en Santiago de Chile.

My work takes place mainly in the line of photographic practice from a constant questioning of the discipline’s theoretical approaches taken to the limits of their traditional conception. In this way, I have developed works of art that explore from the rudimentary procedure of light’s effect on a photosensitive surface, to intervention and collage applied to digital photography.


In all, it would be possible for me to divide my work up until now into two periods: the first, analog (which I could perhaps identify as my training), and the second, digital. What both moments have in common —and what I think is the backbone of my work— is the experimentation with techniques, pushing formats to the edge and making crossovers between different artistic disciplines, thus creating interesting effects at reception level, but mainly, at aesthetic and theoretical levels.

Mi trabajo se desarrolla principalmente en la línea de la práctica fotográfica desde un constante cuestionamiento de los enfoques teóricos de la disciplina llevados a los límites de su concepción tradicional. De esta manera, he desarrollado trabajos que exploran desde los procedimientos básicos de los efectos de la luz sobre las superficies fotosensibles, hasta la intervención y el collage aplicado a la fotografía digital.


A modo de resumen podría dividir, hasta ahora, mi trabajo en dos periodos: el primero, análogo (al que quizás podría identificar como de formación) y el segundo, digital. Lo que ambos tienen en común- y creo es la columna vertebral de mi trabajo- es la experimentación con técnicas, llevando al límite los formatos y haciendo cruces entre las distintas disciplinas del arte, creando así interesantes efectos a nivel de recepción, pero principalmente a nivel estético y teórico.

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