Carlos Gallardo studied esthetics in the Universidad Catolica de Chile and has a Bachelor’s Degree in Arts, later he studied at the Andrés Silvart DP Cinematographic Photography in Zonal System. Gallardo´s work is part of the so-called scenes of advanced, name used to refer to the artists who were marginalized from the official spheres of art during the military dictatorship.

Gallardo’s work has been multiple, much of his career has been teaching at Universidad Catolica de Chile as a professor of advanced graphics and assistant professor of engraving, engraving and creation, serigraphy, drawing and creation, color and advanced color. After a long period, teaching at his mother university, in 1979 he began teaching serigraphy at the Universidad de Santiago de Chile. In 2009 he was professor of audiovisual language at UNIACC; and professor of digital photography at the Universidad de las Americas.

His artistic production has been distinguished with a number of awards, among which are the scholarships of the Friends of Art Corporation and the Pacific Foundation. These awards have undoubtedly been expressed in his career as an artist, having exhibited in the most important Biennials around the world like Chile, Argentina, Colombia, Switzerland, Poland, France and Finland.

He currently lives and works in Chile

Licenciado en artes y con estudios en estética en la Universidad Católica de Chile, posteriormente cursó estudios de fotografía cinematográfica en sistema zonal, Andrés Silvart DP. El trabajo de Carlos Gallardo se enmarca en la denominada escena de avanzada, nombre con el que se denominaron a algunos artistas marginados de las esferas oficiales del arte durante la dictadura militar.

Las labores de Gallardo han sido múltiples, gran parte de su trayectoria la ha realizado impartiendo clases, como profesor de gráfica avanzada y como profesor ayudante de grabado, grabado y creación, serigrafía, dibujo y creación, color y color avanzado en la Universidad Católica de Chile. Luego de un largo periodo haciendo docencia en su universidad madre, en 1979 comienza a impartir clases de serigrafía en la Universidad de Santiago de Chile. El año 2009 fue profesor de lenguaje audiovisual en la Universidad UNIACC de Santiago de Chile; y profesor de fotografía digital en la Universidad de las Américas.

Su producción artística ha sido destacada con un sin número de premios, entre los que se encuentran la beca de la Corporación de los Amigos del Arte y la beca de la Fundación Pacífico, entre otros. Estos galardones sin duda se han expresado en su trayectoria como artista, habiendo expuesto en las más importantes bienales alrededor del mundo dentro de las que se encuentran Chile, Argentina, Colombia, Suiza, Polonia, Francia y Finlandia.

Actualmente vive y trabaja en Chile

The work of Carlos Gallardo is understood within a process that is articulated from his visual reflections about the “displacement of engraving” and the political and cultural context that lives the generation of artists of the 70s and 80s in Chile.

Based on the need to collect visual or residual signals of an event – as if they were marks of an engraving – but moving from the academic technique, Gallardo postulates that every support, photographic paper that reveals, fabric that soaks, land that welcomes or skin that records a scratch, becomes registered marks matrix and all repeated behavior becomes editing.

From the premise “Engrave to remember, to reproduce, to broadcast” comes the series entitled “A la carne de Chile” (1977-1985), work that metaphorizes with the cultural and national body, photographing the process of cutting meat – generic meat – in a slaughterhouse in Santiago. In parallel, the artist shows the performance “Acción de la Rosa” (“Rose’s action”) and the action “Grabado es: 10 muertes con igual procedimiento” (“Etching is: 10 deaths with the same procedure”), at the slaughterhouse, installing for the first time his own image as an action and registration, placing his own body to replace those bodies could no longer manifest, assuming a political role in his work.

During the 1982 Paris Biennial, where he was invited to participate with a group of Chilean artists curated by Nelly Richard, Carlos replaced the slaughterhouse for the museum and performed an action in which he self-portrait with the most emblematic works of european artist, starting the “Pixel Terror” series, considered today as one of the precursors of “Selfi” and the concept of pixel as an element that erases the identity of the subject and becomes an esthetic element.

La obra de Carlos Gallardo se entiende dentro un proceso que se articula desde sus reflexiones visuales en torno al “desplazamiento del grabado” y el contexto político y cultural que vive la generación de artistas de los 70’s y’80 en Chile.

Fundamentado en la necesidad de recoger señales visuales o residuales de un evento –como si fueran marcas para un grabado– pero desplazándose desde la técnica académica en cuestión, Gallardo postula que todo soporte, ya sea papel que revela, tela que empapa, tierra que acoge o piel que registra marcas, deviene matriz y todo comportamiento reiterado deviene edición.

Desde la premisa “Grabar para recordar, para reproducir, para difundir” surge la serie titulada “A la carne de Chile” (1977-1985), obra que metaforiza con el cuerpo cultural y nacional, fotografiando el proceso de faenar ganado –carne genérica– en un matadero de Santiago. Paralelamente el artista realiza la performance “Acción de la Rosa” y la acción “Grabado es: 10 muertes con igual procedimiento”, en el matadero, instalando por primera vez su propia imagen como acción y registro, reemplazando el cuerpo de aquellos que ya no podían manifestarse, asumiendo un rol político mediante su obra.

Durante la Bienal de París de 1982, donde es invitado a participar junto a un grupo de artistas chilenos curado por Nelly Richard, Carlos reemplaza al matadero por el museo y realiza una acción “performática” autoretratándose con las obras más emblemáticas de los maestros europeos, dando inicio a la Serie “Pixel Terror”, considerado hoy como uno de los precursores de la “Selfi” y del concepto del Pixel como elemento que borra la identidad del sujeto y deviene el elemento estético.

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