Born in Santiago, Chile, in 1979

Andrea Wolf is a Chilean-born interdisciplinary artist living and working in New York. Her work consists of ongoing research into the relationship between personal memory and cultural practices of remembering. Wolf creates multimedia installations that explore how technology, media and memory affect and transform each other, creating models of remembrance that are culturally shaped.

Working with an archive of found footage, with anonymous stories – she leaves an open space to be filled by the meaning that each of us brings to the work through our personal experience. Andrea’s installations are places in which memory becomes an action that is constantly actualized in the present, while recognizing a system in which the function of the past is not that of truth but of desire.

Andrea holds MFAs in Documentary Filmmaking from Universidad Autónoma de Barcelona and in Digital Arts from Universitat Pompeu Fabra, and an MPA in Interactive Telecommunications from NYU. In 2013, she was a fellow at the Artist in the Marketplace Program at the Bronx Museum, culminating in the biennial exhibition “The Bronx Calling”. In 2015, she was an artist in residence at the IFP New York Media Center. She is currently a member at NEW INC, the New Museum’s incubator program.

Andrea also founded and directed REVERSE, a non-profit art space in New York for the development of new ideas and interdisciplinary practices, promoting artistic collaboration and innovative projects at the intersection of art, science and technology. Between 2012 and 2016, REVERSE hosted more than 30 exhibitions, multiple performances and an active calendar of workshops taught by a diverse roster of artists

Andrea has shown her work and given lectures and workshops in several fairs and exhibitions around the world such as: Santiago, Chile; New York, USA; Boston, USA; Utah, USA; Mexico City, Mexico; Kiev, Ukraine; Stavanger, Norway and Madrid, Spain.

Andrea currently lives and works in New York

.

www.andreawolf.me

 

Nació en Santiago de Chile en 1979″

Andrea Wolf es una artista chilena radicada en la ciudad de Nueva York. Su práctica interdisciplinaria explora la relación entre memoria personal y memoria colectiva, entre tiempo e imagen. Su trabajo mezcla material encontrado – películas caseras, álbumes familiares, postales y metraje encontrado – con tecnologías digitales, manipulaciones algorítmicas, instalación y narraciones transmediales. Sus instalaciones multimedia y vídeo esculturas investigan cómo las prácticas socio-culturales de la memoria, los medios y la tecnología, condicionan nuestra manera de recordar y nuestra identidad.

Andrea es Magíster en Telecomunicaciones Interactivas (New York University), Magíster en Arte Digital (Universidad Pompeu Fabra) y Magíster en Documentales (Universidad Autónoma de Barcelona). En 2013, fue artista en residencia del Programa Artists in the Market Place del Museo del Bronx, el cual culminó en la Bienal del Museo The Bronx Calling. En 2015, Wolf fue artista en residencia en IFP New York Media Center y actualmente es miembro de NEW INC, el programa incubadora del New Museum. Junto con su trabajo como artista, Wolf creó y dirigió REVERSE un espacio de arte multidisciplinario en Nueva York con énfasis en la experimentación, la colaboración entre artistas y la intersección entre arte, ciencia y tecnología. Entre 2012 y 2016 REVERSE albergó más de treinta exhibiciones, variadas performances y un activo programa de talleres enseñados por diversos artistas.

Andrea ha exhibido su trabajo y dictado charlas y talleres en numerosas exposiciones y ferias del mundo como en: Santiago, Chile; New York, EE.UU; Boston, EE.UU; Utah, EEUU; Ciudad de México, México;, Kiev, Ucrania; Stavanger, Noruega y Madrid, España.

Actualmente vive y trabaja en New York.

www.andreawolf.me

My work consists of ongoing research into the relationship between personal memory and cultural practices of remembering. I create multimedia installations that explore how technology, media and memory affect and transform each other, creating models of remembrance that are culturally shaped.

Remembering implies the production of objects, which are not static repositories but dynamic triggers of perception through which remembrance is activated. My video installations and video sculptures transform two-dimensional memory objects into three-dimensional physical experiences. Using techniques such as projection mapping and algorithmic manipulations, I combine home movies, vintage photos and postcards with physical objects ranging from intimate dioramas to large-scale floating panels of plexiglass.

My installations are places in which memory becomes an action that is constantly actualized in the present, and that recognizes a system in which the function of the past is not that of truth but of desire.

En mi trabajo busco distintas maneras de explorar la relación entre la memoria personal y las prácticas culturales que la articulan. Mis obras, representadas a través de instalaciones multimedia y video esculturas, exploran cómo la tecnología, los medios y la memoria se entrelazan y transforman mutuamente.

El ejercicio de la memoria implica la producción de objetos que no son estáticos, más bien son elementos dinámicos que evocan recuerdos. Mis instalaciones transforman estos elementos bidimensionales en experiencias físicas espaciales y tridimensionales. Utilizando técnicas como proyecciones de video mapping y manipulaciones algorítmicas, combino películas caseras, fotografías y postales encontradas con objetos físicos, que van desde pequeños e íntimos dioramas hasta extensos paneles flotantes de acrílico.

Mis obras son lugares en los que la memoria se convierte en una acción que se actualiza constantemente en el presente, porque sólo en el presente construimos nuestra memoria.

Example fallback content: This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF.