Born in Sinop, Turkey in 1976.

Elmacı graduated from Mimar Sinan Fine Arts Faculty, Painting Department in 2010. He had two solo shows at x-ist, titled “Inheritance Passes from Father to Son” (2011) and “Save Me With Your Fire” (2012). He has also been taking place in several group exhibitions since 2007. Among the exhibitions and fairs Elmacı participated are “Art Against Invasion” (Karşı Sanat, 2007), “My Name is Casper” (Old Sümerbank Building, 2009), Contemporary Istanbul’10, 11, 12 & 13, “Genç Ustalar, Usta Gençler” (MKM, 2010), Art Beat 2011 (Istanbul), Art Dubai 2012, and Scope Basel 2012 and Art14London.

Nació en Sinop, Turquía en 1976.

Elmacı se graduó el año 2010 del departamento de pintura de la Facultad de Bellas Artes de la MSGSU (Mimar Sinan Fine Arts University), Estambul, Turquía. Realizó dos exposiciones individuales en x-ist, tituladas “Inheritance passes from father to son” (2011) y “Save me with your fire” (2012). También ha participado en varios colectivos desde el 2007.

Elmaci ha participado en numerosas exposiciones y ferias de Europa como en Karşı Sanat, Estambul, Turquía; Old Sümerbank Building, Ankara, Turquía; Centro Cultural Mustafa Kemal, Estambul, Turquía (2010); Art Beat 2011 (Estambul); Art Dubai 2012; Scope Basel 2012 y Art14London.

In order to understand why Ali Elmacı’s figures stare into our eyes and solve the puzzles in his works, one must first take a look at his previous body of work. ‘Inheritance Passes From Father To Son’, his first solo show at x-ist in 2011, questioned the primary means of security and trust in our day, which are family and money. In his next show, ‘Save Me With Your Fire’ (2012), Elmacı shifted his focus from personal to societal, and dealt with the dynamics among the individual, the state and the media, claiming that societies are manipulated by fear. Finally, in his new show ‘Kill Him, Make Me Laugh’, Elmacı creates a link between the personal and the societal by taking in hand the government’s educational policies and how it shapes the new generation. With the use of symbols and fantastic characters, Elmacı emphasizes the gap between the presented images and the actual truth.

‘Kill Him, Make Me Laugh’ is full of wasps making honey, skulls stuck to an abacus, turbans in the form of intestines and nervous children staring at the viewer. The dualities such as, the attractive and the repellent, the intimate and the menacing, the natural and the artificial, the divine and the kitsch, make us question what to believe. According to Elmacı, the images presented in the media are put together with collage and fiction, just like these paintings.

Para entender por qué las figuras de Ali Elmacı nos miran a los ojos y resolver los puzles de sus obras, primero debemos mirar su primera exposición individual el año 2011 en x-ist “Inheritance passes from father to son”, cuestiona las necesidades básicas de la actualidad como la de seguridad y confianza, que son la familia y el dinero. El año 2012 presenta su segunda serie “Save me with your fire”, donde cambia su enfoque de individual a la sociedad, trata con la dinámica entre el individuo, el estado y los medios de comunicación, haciendo ver que la sociedad es manipulad por el miedo. Por último, en su última obra “Kill him, make me laugh”, Elmacı crea un vínculo entre lo individual y la sociedad, considerando las políticas educativas gubernamentales y cómo éstas definen a las nuevas generaciones. Con el uso de símbolos y personajes de fantasía, Elmacı resalta la brecha entre las imágenes presentadas y la realidad.

“Kill him, make me laugh” está lleno de abejas haciendo miel, cráneos pegados a un ábaco, turbantes en forma de intestinos y niños nerviosos mirando al espectador. Las dualidades como lo atractivo y lo repelente, lo íntimo y lo amenazador, lo natural y lo artificial, lo divino y lo mundano, nos hacen cuestionar en qué creer. Según Elmacı, las imágenes presentadas por los medios de comunicación son una mezcla de collage y ficción, al igual que sus obras.

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